Av Hanna Börjesson - 8 juni 2013 10:17

I torsdags cyklade jag och Linnea Nationaldagsloppet. 10 mil varav de första fem var enbart backar. När vi kom till den berömda Edsåsbacken så möttes vi utav denna skylt...11% lutning alltså. Detta var den enda backen jag hoppade av cykeln och började traska, men i mitten gav jag mig fan på att jag skulle cykla resten. Jag börjar bli rätt grym på att klicka i pedalerna i backe, jag har ju fått öva om man säger så...dålig karaktär i backar och hoppar av när jag blir trött :P

Nu till mitt eventuella ärkemisstag. Jag pallar inte min sadel längre, efter typ 7 mil är jag helt bortdomnad i vaginan. Jag är ledsen kära läsare, jag kommer alltid kalla våra könsorgan för sina rätta namn. Jag kommer att lära mina barn att det heter snopp och vagina, inga töntiga snippivippi, muffipuffi eller något sådant. Kom nu inte dragandes med det förbannade ordet snippa, det är fortfarande ett förlöjligande utav det kvinnliga könsorganet. Visst..vagina låter väl lite halvtrist men det är den rätta benämningen enligt mig. Hur som helst....

Jag har köpt en ny sadel. Enligt ALLA råd på alla cykelsidor så ska man inte byta sadel en vecka innan Vättern. Men jag känner att det kan inte bli värre än vad det redan är. Jag får testa den på onsdag, sedan får det bära eller brista.

Jag vet inte om det är jag som är konstig men om man studerar sadeln lite närmre så ser det ut som en tjej (bakifrån) som böjer sig framåt, har ytterst lite fett på benen och har gjort sina squats :D

Av Hanna Börjesson - 6 juni 2013 23:33

105 mil är cyklade sedan 9e mars. Jag är alltså bra förberedd inför Vättern om en dryg vecka, om man går enligt Vätterns träningsråd. Ett långpass på 14 mil är även avklarat, hade suttit extra gott med en sådan runda till. Men jag får inte till det tidsmässigt. Dagens 10-milare på Nationaldagsloppet får räcka! Jag känner mig mycket stolt över att ha haft en sådan träningsdisciplin att jag nått mina 100. Hade 10 mil per vecka som mål och lyckades hålla det!

God Natt!

Av Hanna Börjesson - 3 juni 2013 21:27

Nu är det nära att jag spräcker 100-milsgränsen, jag har till dagens datum cyklat ihop 95 mil och med torsdagens Nationaldagslopp på 10 mil så kommer gränsen att nås denna vecka! När jag började skrapa mil i slutet på mars så kändes det väääääldigt långt bort. Men snart är jag där!

I lördags var det sedan länge planerat en cykeltur till Varberg och tillbaka. Jag skulle vara hos Linnea vid 10 men med min grymma planering så var jag där vid 11! Linna den stackarn har fått diskbråck men kunde ändå hänga på, hon var fantastisk! Tydligen ska man röra på sig så mycket man kan. Vädret bjöd på strålande sol och 21 graders värme, väl insmorda med solkräm begav vi oss. När vi kom ned till Fjärås så körde jag över ett gupp och så började bakhjulet att kännas vääääldigt konstigt...punkan var ett faktum. Åke i Parken lärde mig för ett tag sedan hur jag lagar punka, bara det att det tar sådan jävla tid. Punkan kom lägligt vid Shellmacken och där raggade jag upp ett par bikers som hjälpte mig. Ronny hade till och med jobbat med att laga cyklar - som tack för hjälpen bjöd jag alla bikers på glasskalas!

Bilden tagen från Linneas blogg

Med lagad cykel fortsatte vi mot Varberg. Solen gassade och jag drack vatten som en flodhäst. Vägen mellan Väröbacka och Varberg var den tråkigaste ever, snudd på att jag hellre rensar golvbrunnen i badrummet istället. Några saker som är jäkligt märkliga som man upptäcker först när man blivit cyklist är att cykelbanor helt plötsligt bara kan ta slut, skyltarna är borta och framför en går det en 120 väg. En annan sak är att när man cyklar på 70 vägar så blir de helt plösligt 100 vägar utan förvarning. Då är det lite svårt som cyklist att vända på klacken och köra tillbaka - då kör man ju mot trafiken liksom. Detta hände oss - 70 gick över till 100 och vi fick svänga in till vägkanten. En sak som jag vill säga till er bilister är SLUTA TUTA FÖR I HELVETE NÄR JAG STÅR UTMED VÄGGRENEN...JAG HAR INTE HAMNAT DÄR FÖR ATT DET ÄR SÅ JÄVLA ROLIGT....JAG HAR CYKLAT FEL ERA IDIOTER!!! Till slut hade vi hittat en annan väg och stannade tvärt på donken i Varberg - hungriga som få.

Linnea e så jävla glad över sin wrap!

Sedan var det bara hemvägen kvar och jag kan förvarna att vägen mellan Väröbacka och Varberg var lika jävla tråkig  från andra hållet med. Någon stans i höjd med Åsa började jag tröttna rejält på landsväg, mina armar värkte och fingrarna började strejka när jag skulle växla, de orkade liksom inte riktigt. En bit innan fjärås slängde vi oss i ett dike å sträcke ut ryggen och ett par andra kroppsdelar - det är här jag måste ta till pannbenet - det är nu jag börjar bli riktigt gnällig å grinig å så jääävla trött på landsväg - grå asfalt - vita kantmarkeringar - gödsellukt

Jag hade lyckats komma upp på fötter igen

Vi kämpade på bra och kom hem till Linnea vid 20.30 Där väntade en kall öl å lite grill - tack Magnus!! Rundan slutade på 14 mil och jag behöver göra en sådan runda till innan Vättern nästa fredag!

Det har kommit lite roliga grejer i brevlådan idag. Ett badlakan beställt från ensvenskklassiker.se och mitt Enervitpaket till Vätternrundan! Jag är dessutom maniskt rädd att bli förkyld eller nått annat skit tills nästa fredag - så alla ni sjuka - STAY AWAY

Av Hanna Börjesson - 28 maj 2013 12:05

Måste bara blotta mig själv lite i denna fantastiska dräkt. Snudd på att benen flöt på ytan!

Av Hanna Börjesson - 27 maj 2013 23:39

Oj oj oj vad mycket det har hänt i träningsväg sedan slutet på förra veckan. Då måste jag uppdatera bloggen. Har även fått skäll utav Linnea att jag uppdaterar för sällan!

I torsdags skulle jag och Linnea öka på våra träningsmil med cykeln. Vi träffades utanför Göteborgs sötaste ICA butik - ICA-Toppen i Majorna :) Vi cyklade över Älvsborgsbron och ut mot Torslanda. Snälla Lillemor på jobbet hade gjort en karta till oss och målat ut sträckan vi skulle cykla, annars hade vi aldrig hittat in eller ut ur reservatet (Torslanda). På väg tillbaka till stan blev vi lite knorriga i magen och stannade på Max. Provade deras GI burgare eller vad det heter...kött i ett salladsblad. Var gott får jag säga. Blev 4,6 mil totalt. I fredags fick jag en jättelust att cykla efter jobbet, var så fint väder med. På Lygnens hemsida finns det massa bra rundor upplagda, jag hade kollat ut Ålgårda rundan. Var jättevacker cykelväg, helt plötsligt kom jag fram till en dal med vattenfall och ett stort rosa slott, hette tydligen Gåsevadholms Slott. Turen gick till Fjärås kyrka - en bit in på lygnern - tillbaka genom Ålgårda - Kungsbacka - hem. Totalt blev det 6,5 mil.

Fjärås kyrka

Igår söndag cyklade jag loppet Hisingen runt - 5 mil. Var strålande sol men en djävulsk blåst. Morgonen var vigd åt att äta en rofylld frukost med Fia i Sannegårdens hamn. Efter en misskalkylering utav mig så blev jag 22 min sen och vi fick trycka i oss frukosten och sedan åka. De första 2,5 milen på rundan var som att cykla medan någon har ett gummiband runt min mage och drar åt all kraft åt andra hållet. Motvind - Go Fuck Your Self. Turen gick upp i skogarna i Skogome - Kungälv - tillbaka genom Säve. Loppet tog 2 timmar, exklusive paus i en depå...tacka vet jag Hyrtoaletten!! I rondellen vid Skra Bro, sk. Skrabbe, såg jag två figurer stå och klappa händerna och hejja som tusan på mig. Det var Lillemor och hennes man - gissa om jag blev glad! Gav mig massor utav energi för att orka dra på hela vägen in i mål. Nu kan jag kalla mig en Göteborgsklassiker, har gjort Göteborgssimmet, Finalloppet och Hisingen Runt inom en 12 månaders period. Kommer att få ett diplom hemskickat :D

Depåstopp - mig själv - mål

Idag har jag och min kollega Karin gjort en rolig grej - vi har provat på Triathlon. Klubben Mölndal Outdoor anordnar prova-på-dagar för alla typer utav motionärer. Vi samlades vid Råda Säteri. Loppet bestod utav 200m simning, 12km cykel och 2,5km löpning. Jag fick prova en våtdräkt från 2XU - helt grym! Kändes som en andra hud och höll värmen jättebra. Under våtdräkten hade vi på oss det vi skulle cykla i - var lite korvigt att få på dräkten kan jag lova! Jag hoppade i plurret beredd på värsta köldchocken - men den kom aldrig. Rådasjön är rätt så varm och dräkten var oslagbar. Simmade in i nån jävla vass på vägen som slingrade sig runt mina ben, får panik när jag känner äckligt sjögräs å annat äckligt i sjön! Upp ur vattnet - springa till cykeln - knöla av dräkten - på med cykeldojjor och iväg. Cykeln gick bäst för det är ju det jag övat mest på. När det var dags för löpningen var benen som sirap, det var mina värsta 2,5 km i hela mitt liv! Tror att det tog 1,06 allt ihop och det var skitroligt! Nästa tillfälle är måndagen den 28/6 och jag rekommenderar det verkligen. Jättefint arrangemang, trevliga människor och utlottning utav priser på nummerlappen :) Karin tog lite bilder, ska se om jag kan få tag i några.

Hittills cyklade mil: 80,9 - 19,1 mil kvar. Jag kommer att spräcka 100 gränsen innan Vättern som är om mindre än 3 veckor!

Av Hanna Börjesson - 25 maj 2013 14:22

Även om bloggen min handlar om träning så måste man ju ha snygga ben...varför ska man annars ha korta cykelbrallor till exempel?! Gör därför lite reklam för en kampanj jag är med i för Veet. Jag har fått hem tre olika typer utav vax. Easy Wax är det varma vaxet man värmer upp i en apparat och sedan rullar man vaxet på benet, armhålan, bikinilinjen och så drar man av med remsor. Jag går regelbundet och vaxar benen på salong men nu kommer jag att göra det själv hemma. Det var superenkelt och jag blev väldigt nöjd med resultatet, blev precis som på salongen.

Manicken som värmer vaxet

Drar man snabbt känns det knappt!

Jättenöjd med resultatet!

Har man vax på händerna så

måste man luta sig över telefonen!

Idag provade jag ett annat typ utav vax på ställen som jag hade missat på. Veet Suprem´Essence. Det är remsor med vax på som man värmer upp med händerna. Sedan lägger man remsan där man ska dra, gnuggar lite så att den fäster och sedan drar man snabbt. Funkade jättebra det med.

Det enda som jag inte vart nöjd med är det lilla vaxet man kan änvända i ansiktet, ögonbryn mm. Testa på ögonbrynen, vet inte om jag gjorde något fel men det lossnade typ ett bryn i taget. Nej, det gillade jag inte.

Efter varje vaxbehandling så torkar man av det vaxade området med en mjukgörande servett med oljor på. Tar bort de flesta vaxrester, mjukgör och luktar jättegott! Om någon vill komma hem och prova så har jag produkter kvar!

Av Hanna Börjesson - 20 maj 2013 00:48

Har haft lite panik över lidingöloppet här ikväll...har blivit lite uppskrämd. Anmälde mig därför till ett terränglopp 2 veckor innan Lidingö för att få lite uppvärmning. Det är ca. 12 km kortare men ändå en uppvärmning. Risveden Terränglopp.

God Natt

Av Hanna Börjesson - 19 maj 2013 17:53

Så var det avklarat, mitt 4e Göteborgsvarv i raden. Nu i efterhand känner jag att jag hade kunnat ta i mer och fått en lite bättre tid än vad jag fick. Drömmen var att slå 2010 års tid på 2.50 - vilket är bra för mig, men jag tog mitt förnuft till fånga när jag fick reda på vilket väder det skulle bli. I en sådan, för att vara Sverige, extrem värme så ville jag ta mig runt och känna mig fräsch istället för att jaga tid. En tid under 3 timmar skulle bara bli en bonus. Men hade jag vågat ta i lite mer så hade jag kommit under tre timmar för jag hade en hel del krafter kvar när jag kom i mål. Det enda som känns idag är lite stelhet i benen, lite ömmande hälsenor samt ömhet i hålfoten, eller fötterna eller vad man säger.

Jag, Tomas och Linnea skulle ladda upp hemma hos Moa och Henrik på lördagsförmiddagen, 10.30 var det sagt. Familjen försenad AB vaknade med ett ryck kl. 10.00 och fick skjuta fram uppladdningen en timme :) Innan vi hade kommit till Moa var jag totalt genomsvett och kände en tryckande huvudvärk göra sig påmind. Jag var inte alls på humör för att starta, ville helt ärligt skita i det ett tag. Jag pallar verkligen inte värme när jag ska träna. Hur som helst hade vi en trevlig uppladdning hemma hos familjen gasell, tillika Richard/Nilsson. Moas syster Lillian hade bjudit in oss :) GasellMoa och GasellHenrik gav sig iväg tidigare för att starta med superdupermegasnabbgruppen.

Väl i startfållan kände jag mig ändå uppladdad, solen hade gått i moln, det blåste lite och var en aning svalare. Startskottet för grupp 17 gick och jag med den. Efter drygt 500 meter in i Slottskogen kom ett skyfall, skönaste regnet ever! Det fick mig att bli lite piggare i benen och fick en fin start genom Slottis! Jag måste säga att publiken ger mig sådan jävla energi, utan publiken hade loppet varit dötrist. Om du som läser detta stod i publiken igår så säger jag till dig att det du gör på andra sidan avspärrningen är SÅ VIKTIGT för oss som springer. Jag uppskattar alla som hejjar på 1000 gånger om. Om jag någon gång inte kan deltaga i ett Göteborgsvarv så ska jag stå och hejja på utav helvete!

Jag kände mig pigg längs hela banan, det är ljuvligt att springa igenom de duschar som finns och på sina ställen står det folk med trädgårdsslangar och sprutar vatten - ni är underbara! Jag var väl förberedd med vätska - kanske hade druckit lite väl mycket då jag blev olidligt kissnödig 3 gånger under banan! Utan dessa pissepauser hade jag kommit under 3 timmar - alla gånger!! Preppad med Moas sportdryck i mitt vätskebälte samt 2 muggar vatten vid varje vätskestation så fanns det inte en chans att bli så uttorkad som jag blev 2010. Jag kunde verkligen njuta utav loppet denna gång, Hisingen som annars kan kännas lite långsam gick över i ett nafs och vipps var jag på väg uppför Avenyn. Hade som tidigare sagt en hel del krafter kvar när jag kom i mål och kände mig jätteglad och stolt.

Det finns en del euforiska tillfällen utav loppen man deltar i. Ett utav dessa tillfällen är när man känner att man kommer att klara ett långt lopp - att man kommer att orka korsa mållinjen. Ett annat tillfälle är såhär dagen efter, när man är go i kroppen och endorfinerna som fortfarande finns kvar. Man mår väldigt gott i både kropp och själv - är svårt att beskriva men jag tror att de som kört en del lopp förstår min känsla. Till er som funderar på att någon gång anmäla er till Göteborgsvarvet - eller något annat lopp - det finns inget mer att fundera på, gör det bara! Det är så fantastiskt roligt och en helt enorm upplevelse. Igår sprang jag förbi ett gäng killar som satt å kollade från ett fönster och hörde en utav dem säga "hur fan kan man frivilligt utsätta sig för det här?!". Mitt svar på den frågan är för att skapa sig bra förutsättningar för att få ett långt och friskt liv och för att det är så jävla roligt helt enkelt!

Råkade göra en liten blunder igår - vid ett ställe stod det barn och sprayade vatten på de som sprang. Jag böjer mig fram till en liten kille och säger "kan inte du spruta mig i ansiktet!" Jag hoppas att ingen hörde å så skyller jag på värmen

Kolhydratsladdning i fredags!          Rester utav blöta muggar som blivit geggamoja'

Nöjd och oförskämt pigg på bussen hem

Sedan jag år 2009 när jag bestämd mig för att tag tag i motion och hälsa på allvar så har jag deltagit i diverse motionslopp. Att träna utan att ha ett eller flera lopp som mål är för mig som att gå in på Lejonet och Björnen och köpa 3 kulor glass med smakerna jordgubb, blåbär och vanilj när det finns så många andra fantastiska smaker att välja på - totalt jävla waste of time and money. Samlade ihop mina medaljer och summerade sträckorna. Tyvärr så saknas det 1 medalj från Midnattsloppet och 2 medaljer från Göteborgsvarvet. De ligger någonstans...

Totalt

Löpning: 11,2 mil

Cykling: 12 mil

Simning. 1 km

Innan sommaren är slut så kommer det läggas till 30 mil cykel och 3 km simning.