Alla inlägg under november 2013

Av Hanna Börjesson - 17 november 2013 21:47

Igår lördag var en riktigt rolig dag. Här kommer en liten återblick   


 

Klockan ringde 05.45.Trött som ett as släpade jag mig iväg till centralen där alla skulle samlas. Det var IK Stern som hade anordnat resa till Torsby Ski Tunnel och jag var alldeles ensam å kände inte en kotte. Men eftersom att det var jag som uppfann social begåvning så förstår ni själva att det inte var något problem att hitta folk att snacka med. Hamnade bredvid en herre som inte heller var jättevan att åka skidor så vi kunde lätta våra hjärtan inför varandra. Resan skulle ta 4 timmar och jag hade tänkt att få lite sömn. Men varenda jävla gång jag hade lyckats somna så var det någon som skulle prata i micken så det blev inte så mycket sömn.


 

Någonstans på Varaslätten 

 


Efter pissepaus i Grums och ytterligare 1 timme på en skumpande buss så var vi framme i Torsby. Väl inne i tunneln var det dags för genomgång och vad händer inte då? Jo, Hannas bindningar vill inte fästa. Fick springa in till nån laga-skidor-kille å peta bort is med hans kaffesked å sedan funkade det. Hela gruppen hade redan åkt iväg så på stapplande ben började jag att åka i spåret. Det gick riktigt bra, rullskidorna måste ha gjort sitt å vallan jag hade smetat på var perfekt! När jag hade hittat gruppen så började vi att åka utan stavar för att få till tekniken och efter ett tag la vi på stavarna och då kändes dom jävligt mycket ivägen. Vi åkte runt runt å övade teknik och sedan var det dags att köra i lite backar. Jag får skryta med att jag är rätt modig, jag fegar inte för är det nått jag lärt mig inom alla sporter så är det att det bara går åt helvete om man fegar! Om Fia läser detta så kommer hon nog inte att hålla med mig, hon har sett mig fega...men då ramlar man också mitt i en kurva å åker på röven ner i ett dike!!


Jag körde backen 3 gånger utan problem men den 4e gick det inte lika bra. Spåret hade blivit lite förstört längre ned och vänsterbenet flög iväg. Jag stupade rätt framåt och bromsade hela mig själv med ansiktet, jätteskönt verkligen! Men Charlotte Kalla har nog också ramlat ett par gånger. Det är inte helt lätt att ta sig upp när man har typ 3 meter skida fastsatt i varsitt ben. Instruktörstanten skulle vara snäll å berätta hur jag lättast skulle komma upp men hon var inte svinpedagogisk. Pratade liksom i halva meningar "du...eh...lägg...bakåt...skidan...väggen". Å så skulle den andra instruktörsgubben vara snäll å demonstrera allt samtidigt som hon pratade. För att jag skulle slippa göra bort mig ännu mer å ligga som nån jävla skalbagge i spåret så tog jag av mig skidorna istället, var liksom lättare så.


       


13.30 var det dags för lunch. Matstället låg en liten bit bort men vi gick å vi gick men nått lunchställe kom aldrig! Ett tag trodde jag att dom skulle lura bort oss som i wrong turn eller nått. Men när vi väl kom fram skrek min magge efter käk. Det ligger ett skidgymnasium i anslutning till tunneln så dom har värsta anläggningen även utomhus med rullskidspår, skidskyttebana å allt möjligt. Jag önskar verkligen att jag hade gått någon form utav idrottsgymnasium men på min tid 2000-2003 så var det inte vanligt att gå på gymnasium på andra orter, då var det Kongahällagymnasiet för hela slanten! Jag trivs verkligen i idrottsmiljöer, efter lunchen gick jag runt å mös å tog lite kort.


    


Efter lunchen var det ännu mer teknikträning samt testa på att byta spår vilket är skitsvårt. Sedan var det dags att åka hem. Klockan var 15.30 å dagen hade bara flygit förbi. Det var verkligen en skitrolig resa och jag vill åka dit igen. På vägen hem hade jag tänkt att få lite go sömn, ligga med huvudet snett å dreggla lite på kinden. Men damerna framför mig hade planerat att sitta å läsa så jag hade en jävla solarielampa rakt i ögonen hela vägen hem. Blev lite gladare när de körde igång lördagsfilm - Bröllopsfotografen. Var Trött som ett svin när jag kom hem å stupade på kudden efter ett glas romglögg. Summering: jag är jättenöjd och framförallt stolt att jag vågade ramla!


   

Glaa tjaj!

 


Jag kan ju aldrig avsluta ett inlägg utan att avslöja något nytt projekt. Jag har anmält mig och bokat resa till Skinnarloppet den 15-16 februari. Ett 4 mil långt skidlopp i Malung, perfekt uppladdning inför vasan 2 veckor senare.


Jag hade ju lovat att skriva om alla mina idrotter i detta inlägg, men jag har inte hittat några bra bilder. Ska försöka få tag på några men mobilkameran var ju liksom inte uppfunnen när jag var barn, det fanns knappt digitalkameror.


Chipp å hajk!!



Av Hanna Börjesson - 14 november 2013 23:15

Jag gjorde en bitstrip på mig själv som jag tycker är väldigt talande för hur min hjärna fungerar. Jag är med mina tankar överallt och vill alltid testa nya grejer - på gott och ont. Men här är iaf. jag (förutom den där nappflaskan).






Jag har sedan ett tag tillbaka funderat på vad jag ska göra efter att Klassikern är gjord. Visst kan jag göra den igen och igen och igen, och det kommer jag att göra! Men inte nästa år kanske. Det blir alltid lite vemodigt när något man tränat till länge tar slut - typ som cheerprogrammen. Man tränar som ett as i 6 månader för att visa upp 2,5 min på tävling. Lika vemodigt kommer det att bli när jag är klar med Klassikern. En väldigt stor del i det hela har ju varit att jag gjort allt tillsammans med min fina vän Linnea och vi har liksom kommit varandra närmre genom all träning och det uppskattar jag jättemycket. Våra planer för nästa projekt började med ett mess:


 


Och det var efter detta som Linnea kläckte den grymt bra idéen att vi ska köra triathlon nästa år. Vi ska köra den distans som heter Sprint och är den kortaste distansen man kan tävla i. Den innebär 750m simning, 20km cykling och 5km löpning. Det låter inte så mycket för världen men du kan ju komma tillbaka när du provat växlingen mellan cykel och löpning! Jag tycker att vi ska ha som mål att avsluta säsongen med ett lopp i Olympisk distans, 1.500m simning, 40km cykling och 10km löpning. Men det är så jävla roligt att vi bestämt nästa utmaning!


 


Igår beställde jag min allra första skidresa! I februari ska jag och Linnea till Säfsen för att plocka ihop längdmil. Ska bli så sjukt roligt. Har bokat stuga med bastu och öppen spis.

 



Som jag nämnt innan åker jag till Torsby på lördag för att åka skidtunnel. Upp 05.45 :/ Har gjort pannkakor som jag ska ha med å som den multitaskande, hårt arbetande 0-barnsmor jag är så läste jag Vasalöparen under tiden som kom hem i brevlådan idag.

   



I nästa inlägg har jag tänkt att berätta om hur idrotten blev en så stor del utav mitt liv, för det började redan när jag var liten tös hemma i Kungälv. Ibland känns det som att jag bott halva mitt liv i idrottshallar, stall, badhus å allt där emellan.


Tjing!



Av Hanna Börjesson - 5 november 2013 23:19

Nu är det verkligen skidor för hela slanten som gäller. I lördags var jag och Linnea ute på en sväng med rullskidorna och det var en klar förbättring sedan sist. Det känns inte längre som en dödsfälla, jag har fått mer kläm på balansen och vågar ta i. En utav alla dåliga grejer med att bli vuxen är att man är så jävla rädd för att ramla å slå sig, inte för att det gör så ont utan för att man ser så jääävla dum ut. Därför har jag inte riktigt vågat dra på. Men i lördags aegde vi hela cykelbanan!! Sedan käkade vi thai å tittade på Blades Of Glory...Katie is not a whore!!

Igår körde jag och Linnea aerobicdans, Linnea den ungen bangade efter 15 min å gick ut å gymmade med de stora barnen. När jag var klar hittade jag henne pressades på en maskin, hon har schyssta muskler den kvinnan!

Idag har jag köpt nya skidstavar å vallagrejer. Som den prylönt jag är så måste alla försäljare jubla när jag kommer in i butiken. Du kan sälja på mig nästan vad som helst i träningsväg. Stavarna blev en dyr variant som hade massa finesser som jag inte fattar vad jag ska göra med. Köpte även vallaväck samt glidvalla. Killen i affären frågade om jag hade en borste å höll upp nån stor bortsgrej, nej svarade jag varpå han sa "då är det inte dumt att skaffa en". Hör mig själv svara "ok då tar vi en sådan". Jag vet fortfarande inte vad den är bra för, kanske om dasspapper tar slut eller om det kliar i röven?? Jag är iaf. nöjd med mina inköp.

Ikväll har jag åkt en sväng med rullisarna på 8an i Skatås. Det var som att åka i sirap, gick fan inte att ta sig fram. Det var grusigt å lerigt. Men fan vilka snygga ben å häck jag kommer att få. Har en sjuk träningsvärk efter bara en timmes åkande. Nedan finns lite bilder på mina leriga rullisar, nya stavar å vallagrejer samt min snygga reflexväst med Pipistrello!


Imorgon är det äntligen simning efter uppehåll förra veckan och på torsdag skridskor :D På fredag morgon har jag som ambition att gå på morgonspinning kl. 06.45 på Kungsgatan...kan hända att det stannar på ambitionsstadiet.

Ovido - Quiz & Flashcards