Alla inlägg under juli 2013

Av Hanna Börjesson - 9 juli 2013 23:32

Nu är halva klassikern gjord - i helgen var jag, Linnea och min lilla mor i Vansbro för att simma...inte mamma dock. Loppet består utav 2km medströms i Vanån och 1km motströms i Västerdalälven.


I lördags körde jag och Linnea upp för att hämta mamma hemma i Kungälv, hon ville gärna följa med och det var roligt! Hon har hjälpt till att bära, köra och coacha :) På väg hem till mammie så blev det broöppning på den lilla bron innan fästningen. Eftersom detta bara händer en gång per år så var jag tvungen att ta ett kort!

 


Vi stannade på Harrys i Säffle och intog en fin shoppinglunch, tacobuffé som var precis så god som en taccobuffé på Harrys kan vara. Vi fortsatte upp mot Karlstad och då tog Linneá en liten nap och dregglade på sin kind å sin kudde. I Hällefors blev det kaffepaus och sträcka på benen!

    


Väl framme i Vansbro tog vi in på vårt hotel, aka gymasieskolan där vi sov i någon form utav bibliotek. Riktigt bra ställe att sova på, delade salen med ett par andra. Om man inte ska prestera till 100% dagen efter så funkar detta jättebra. En go frukost ingick! På lördagkvällen gick vi runt i Vansbro, hämtade ut våra startbevis, träffade på min kollega Lillemor bara sådär :) Vi käkade på en pizzeria där vi delade bord med två killar. Den ena sprang ultramarathon och den andra skulle göra Ironman i Kalmar och hade precis sagt upp sig från sin fasta tjänst som ekonomichef för att åka jorden runt under ett år. Helt rätt tycker jag!! En tant som jobbade på pizzerian var den suraste jag träffat, de hade inte räknat med så mycket folk...hallå?? Vansbrosimningen är det enda som händer i den lilla byn EN gång om året! Mamma klagade på hennes uppträdande och vipps stod det gratis kaffe på bordet :D

   


Efter middagen ville vi kolla på startområdet men på vägen dit togs vår uppmärksamhet utav ett gäng som stod å grillade kolbullar - nån skogsmat, pannkaka med bacon som man grillar över en eld. Det var två killar i mankinis som ägde stället och de var inte direkt pryda, jag trodde att chillevippen hade råkat titta ut på den ene men det var med mening!

   


Vi kom tillbaka till sovsalen som hade förvandlats till en grisfram - folk låg å snarkade i kors. Tack mammie för öronpropparna! På självaste dagen D gick vi upp å åt en god frukost, packade in grejer i bilen å begav oss mot starten. Folk vallfärdade längs banvallen på väg till start å varmt var det! Var genomsvett när vi kom fram. Vi satte oss ned å kollade på starterna då vi var en timme tidiga.

         


Efter ett tag började vi göra oss i ordning. Att ta på sig en våtdräkt när man är dränkt utav svett är ingen höjdare! Innan start var det uppvärming och sedan hopp i! Vattnet var 16,7  grader och de första 10 sekundrarna var det isande, sedan var det riktigt behagligt.

         

Jag och Linnea vinkar på det sista kortet, vet inte om det syns :)

 


Min taktik var att inte ha någon taktik. Jag var inte ute efter någon speciell tid utan bara att njuta. Man kör ju ändå 85 mil totalt för att simma 3km så att njuta utav varje sekund var min plan. Det var vackra miljöer vi simmade förbi och det var gott om plats, hade blivit varnad för lite slag av andras händer å fötter. När vi svängde upp i motströmmen i Västerdalälven blev vattnet kallare på 1 sek. Strömmen kändes och folk blev mer hysteriska - varför fattar jag inte. Man fick slå sig fram lite mer och målet hägrade långt borta. Jag simmande in på 1.28 och är nöjd och glad. Vansbrosimningen var en njutbar upplevelse från början till start och jag hade världens goaste sällskap med :)


           

Jag har kommit upp ur vattnet           


   

Man fick inte stanna på bryggan för foto - jag drar i Linnéa men hon bara posar hela tiden :D

 

 


Imorgon drar jag och Tomas till Florida i två veckor!


Haj haj!

Av Hanna Börjesson - 6 juli 2013 09:33

Idag åker jag och Linnea upp till Vansbro för att utföra nummer två i vår klassiker. Med oss har vi finbesök i form utav min mor som ska vara stöd under loppet :) På söndag är det alltså 3km sim som gäller i vanån och västerdalälven. Jag har skrapat ihop 1,2 träningskilometer, inte mycket att hänga i granen men i mål kommer jag förr eller senare. I natt ska vi sova i en skolsal, hoppas att alla håller sig i schack å inte ligger å fiser å sånnt äckligt ;)

12.15 går starten för oss imorgon och jag räknar med 1,5 timmes simning.

Chipp å hajk!

Ovido - Quiz & Flashcards